Patty Harpenau
Patty Harpenau (1959)
Voltooide haar kunstopleiding aan de Kunstacademie Betzahel in Israel. Ze exposeerde in Jeruzalem en Tel Aviv en keerde terug naar Nederland waar haar internationale carrière begon. Ze startte met een expositie in het Hilton Hotel, waarna ze al snel bekendheid verwierf en exposities in binnen- en buitenland volgden. Twee jaar later kwam een droom voor haar uit en opende zij haar eerste expositie in het hart van de kunstwereld, de Spiegelstraat in Amsterdam. In datzelfde jaar opende Harpenau ook een expositie in Atlanta (USA). De Telegraaf kreeg haar in het vizier en wijdde in een weekendbijlage een groot artikel aan haar onder de titel: bijstandsmoeder schildert zich rijk. Het effect van deze publicatie liet niet lang op zich wachten. Harpenau was maanden erna nog onderwerp van talrijke artikelen en gast in diverse talkshows op de televisie. “Vanaf die dag,” vertelt ze zelf, “veranderde mijn leven. Wat ik nooit voor mogelijk had gehouden, gebeurde.” Haar carrière ontwikkelde zich snel. Waar in 1991 haar schilderijen werden gedomineerd door primaire kleuren en duidelijke composities, waarbij de achtergrond duidelijk ondergeschikt was aan het beeld, zo bleek in 1993 dat haar werk duidelijk was geëvolueerd. In dat jaar opende zij haar expositie in Blaricum met het thema ‘Back to Basics’ waarin zij haar verhaal vertelde hoe zij onder de druk van het succes op zoek was gegaan naar verdieping in zowel zichzelf als in haar schilderijen. Harpenau, die aanvankelijk naam had gemaakt met de bijna neo-Cobra-achtige en soms naar popart neigende werken, waarin zij op zoek ging naar het kind in de kunstenaar, raakte gaandeweg geïnspireerd door het aspect ‘vrouw achter kunstenaar’ getuige haar volgende expositie ‘Anima Mundi’. In 1994 schreef Patty Harpenau haar eerste boek, Blauw voor jou, en zou het startpunt worden van haar spirituele ontwikkeling. In hetzelfde jaar schilderde zij haar expositie met het thema ‘Drowning by Numbers’ waarin zij op zoek ging naar de perfecte eenvoud. In 1995 valt haar werk op door verdere verdieping. Het bijna naïeve, speelse karakter van weleer heeft plaats gemaakt voor een volwassen, volstrekt eigen signatuur. In ditzelfde jaar vierde Patty Harpenau haar lustrumjubileum als zelfstandig kunstenaar en dit was voor haar reden voor het uitbrengen van een zeefdruk, getiteld ‘L’enfant du Soleil’. Patty Harpenau vertelt: “Ik ben altijd een kind van de zon gebleven, dit schilderij is mijn verhaal als kunstenaar.” Later dat jaar was er een succesvolle expositie met als titel ‘Tarot en verder’. De kritieken waren lovend, zo noemde het kunstblad Tableau haar werk veelbelovend en volwassen. In 1996 opende Patty Harpenau de spraakmakende tentoonstelling ‘Joods Document’. Vijftig schilderijen vertelden in beeldentaal de verhalen uit het oude testament gezien door de ogen van een vrouwelijke kunstenaar. Het zou haar voorlopig haar laatste tentoonstelling worden. Uit protest tegen de mentaliteit van de kunstwereld besloot ze alleen nog maar vanuit haar eigen atelier te exposeren. Patty Harpenau heeft sinds die tijd voor verschillende bedrijven opdrachten vervaardigd, waaronder de beroemde kunstpen van de ABN-AMRO, Amnesty International, SOS kinderdorpen, Unilever, Philips, Gamma en World Online. Haar werk is over de hele wereld te zien (geweest), zo heeft zij exposities gehad in Israël, Duitsland, Amerika, Frankrijk, België en Nederland.