Herman Brood
Herman Brood was in alles een rasartiest. In zijn muziek, gedichten en vooral in zijn schilderijen en zeefdrukken.
Herman werkte vol overgave, stortte zich met penselen, verf en spuitbussen steeds opnieuw in een
hallucinerend avontuur waaruit hij onveranderd als winnaar tevoorschijn kwam.
Uit zijn werk spreekt een enorme gedrevenheid die hij dankzij zijn perfecte beheersing van de techniek op een briljante manier wist om te zetten in vorm en kleur.
De grote belangstelling voor zijn werk betekende voor Herman Brood een geweldige stimulans.
“Ik heb altijd al geweten dat ik kunstenaar zou worden” is een uitspraak van Herman die je regelmatig tegenkomt in interviews.
Herman heeft dan ook zijn hele leven al geschilderd en getekend maar is in eerste instantie beroemd geworden door zijn muziek. De in Zwolle geboren Herman blijkt als kind kleurenblind te zijn.
Dit weerhield hem niet om op latere leeftijd naar de kunstacademie in Arnhem te gaan om het hier maar een paar maanden vol te houden.
Wel ontdekt hij in deze periode een andere passie: muziek. Bij Cuby& the Blizzards begint zijn muzikale carrière. Zijn grootste succes heeft Herman met zijn Wild Romance Band. Wanneer het succes van “ Saturday Night” niet meer wordt geëvenaard, slaat Brood aan het schilderen.
Hoewel kunstkenners nogal kritisch tegenover zijn werk staan heeft Herman zijn naam wel gevestigd in de kunstwereld. Zijn werk is vooral te zien in galeries en vindt gretig aftrek bij het kunstminnend publiek. Als kunstenaar is Herman autodidact.
Zijn grote voorbeeld zijn de schilders van de Cobra-groep. Zijn schilderijen en zeefdrukken zijn herkenbaar, vaak met dikke zwarte lijnen en ingekleurd met primaire kleuren. Hij gebruikte verfrollers, spuitbussen en viltstiften om in hoog tempo zijn schilderijen te maken. Het werk van slogans op zijn schilderijen kun je weer terugvoeren op stripverhalen waar hij ooit mee is begonnen.
De talloze indrukken en ervaringen die hij in zijn roerige leven verzameld had, vertaalde hij met een grote K. Kunst waarvoor der belangstelling alleen maar toeneemt, omdat authenticiteit zich nu eenmaal feilloos laat herkennen.
In 2002 ging Herman’s grootste droom – ooit in een museum te hangen- in vervulling middels een expositie in het Cobra museum te Amsterdam.
Het gros van zijn schilderijen en zeefdrukken laat zien waar het bij Herman om draaide:
Muziek, relaties, ontspanning en liefde.